4 TABUNG SETIAP GRADUAN PERLU ADA, Dalam hidup ini kita perlu merancang

4 TABUNG SETIAP GRADUAN PERLU ADA
Dalam hidup ini kita perlu merancang. Kalau bukan kita yang rancang hidup kita, siapa lagi nak rancang kan.
Kalau boleh, rancang tu biarlah jauh ke hadapan sedikit. Ini antara tabung yang setiap graduan perlu ada.
1. Tabung Kecemasan
Ini merupakan priority utama korang, semua lebih bulanan fokuskan terlebih dahulu untuk memenuhkan tabung ini sekurang 3 bulan perbelanjaan.
Selepas cukup 3 bulan, boleh pecahkan untuk tabung lain pula.
2. Tabung Kawin
Kawin mestilah pakai duit, paling kurang pun RM10,000. Setakat ni, takde lagi majlis yang saya pergi tak meriah.
Kalau ada pun 1 daripada 10 majlis. Ingat ye, duit majlis pakai la duit sendiri ye. Jangan pakai duit EPF parent, tu duit bersara mereka.
Dan JANGAN ambil jalan mudah guna personal loan, anak dah sekolah pun tak habis bayar lagi. Bercinta pandai, kumpul duit puj mestilah pandai.
3. Tabung Rumah Pertama
Kalau korang taknak melabur hartanah sekali pun, korang mesti nak juga beli rumah untuk duduk kan.
Nak beli rumah bukan macam beli kereta, paling kurang kena ada 15% untuk downpayment.
4. Tabung Haji
Sebagai umat Islam, kita kena rancang untuk sempurnakan rukun Islam ke-5 ini.
Pergi haji kenalah time muda dan bertenaga. Takkan umur dah 60 baru kita nak pergi sebab duit baru cukup.
So korang cuba buat kira kira untuk semua tabung ini:
1. Jumlah diperlukan
2. Tempoh
3. Simpanan bulanan
Contohnya nak kira untuk tabung kawin.
1. Jumlah diperlukan : RM20,000
2. Tempoh : 3 tahun lagi
Katakan korang guna ASB untuk simpan tabung kawin. Berdasarkan dividen 6.75%, korang perlu simpan RM503 setiap bulan.
Boleh buat kira kira untuk tabung lain guna financial calculator. Dah ada tabung ni baru korang tak membazir beri barang kehendak sepanjang masa.
Share jika bermanfaat.
#TSI #TheSophisticatedInvestor

Kalau kita pergi kedai gunting rambut, sudah tentu kita tahu apa style yang kita nak

Kalau kita pergi kedai gunting rambut, sudah tentu kita tahu apa style yang kita nak. Nak sloop ke, flat top atau botak.
Jika kita sendiri tidak tahu, tukang gunting pasti akan bagitahu stylenya adalah style yang terbaik. Disuruh pula cuci dan rawatan sekali.
Kos asalnya RM10, tetapi sebab kita tidak tahu apa yang kita nak, akhirnya kos kita mungkin mencecah RM50.
Begitu juga bila kita memilih TAKAFUL. Sebelum jumpa perunding, kita perlu tahu terlebih dahulu apa yang kita PERLU.
Kalau kita sendiri tidak tahu, bermacam macam pakej akan dimasukkan ke dalam polisi kita.
Jumpa dengan perunding daripada 2 atau 3 syarikat. Lebih mudah jika anda jumpa seorang, tapi mampu membuat PERBANDINGAN antara pelbagai produk dan syarikat.
Setiap satu produk takaful ada FUNGSINYA tersendiri. Mungkin sesuai untuk kita tapi tidak orang lain.
Apapun, yang paling penting, jangan lama sangat sibuk membanding sampai bertahun tahun.
Jika anda inginkan bantuan saya untuk mengetahui mengenai takaful boleh hubungi saya.
#TheSophisticatedInvestor

Siri : 1511, SPECIAL TASK FORCE FOR INQUIRY INTO JUDICIARY & ATTORNEY GENERAL’S CHAMBERS !!, Wahai Rakyat Malaysia yang prihatin,, …

Siri : 1511
SPECIAL TASK FORCE FOR INQUIRY INTO JUDICIARY & ATTORNEY GENERAL’S CHAMBERS !!
Wahai Rakyat Malaysia yang prihatin,
AsSalaamualaikum dan Salaam Sejahtera :
~~~ In relation to Siri : 1510 ~~~
Haniff Khatri :
” … it would be difficult if the police and the Malaysian Anti-Corruption Commission were asked to investigate the alleged interference in the judiciary and AGC.”, and
” I am suggesting that a special task force be formed to conduct a preliminary inquiry in the judiciary and AGC with a view to recommend the setting up of a Royal Commission of Inquiry, … “.
WITHOUT FEAR OR FAVOUR !!!
DEMI AGAMA DAN NEGARA TERCINTA !!
(Sila lihat Siri : 235, 236, 769, 827, 828, 839, 857, 860, 883, 893, 923, 924, 933, 947, 949, 951, 953, 955, 958, 959, 961, 977, 978, 979, 982, 984, 989, 994, 996, 997, 998, 1000, 1001, 1005, 1015, 1019, 1103, 1106, 1109, 1110, 1112, 1113, 1118, 1134, 1144, 1145, 1161, 1162, 1165, 1198, 1206, 1215, 1223, 1231, 1233, 1234, 1235, 1253, 1265, 1266, 1267, 1280, 1285, 1297, 1331, 1332, 1333, 1334, 1335, 1451, 1455, 1458, 1460, 1462, 1466, 1477, 1478, 1505 & 1510) – Kehakiman & Perundangan
(Sila lihat Siri : 1458, 1460, 1469, 1470, 1507, 1508, 1509 & 1510) – Peguam Negara Tommy Thomas
(Sila lihat Siri : 1510) – Kes mendiang Karpal Singh

Siri : 1509, KEPALSUAN JHO LOW BERHUBUNG “EQUANIMITY” !!, Wahai Rakyat Malaysia yang prihatin,, AsSalaamualaikum dan Salaam Sejahtera :, ~~~…

Siri : 1509
KEPALSUAN JHO LOW BERHUBUNG “EQUANIMITY” !!
Wahai Rakyat Malaysia yang prihatin,
AsSalaamualaikum dan Salaam Sejahtera :
~~~ Susulan kepada Siri : 1508 ~~~
DEMI AGAMA DAN NEGATA TERCINTA !!!
(Sila lihat Siri : 212, 213, 214, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 225, 226, 228, 229, 230, 237, 238, 239, 240, 247, 257, 260, 269, 276, 282, 282, 289, 290, 365, 415, 420, 426, 428, 474, 481, 482, 483, 484, 560, 567, 603, 612, 613, 619, 663, 671, 692, 710, 725, 731, 733, 757, 770, 801, 906, 907, 908, 909, 910, 911, 912, 913, 915, 916, 917, 918, 919, 929, 934, 935, 936, 937, 938, 939, 940, 941, 944, 981, 1025, 1080, 1083, 1084, 1088, 1177, 1179, 1192, 1285, 1434 & 1508) – Tindakan DoJ Amerika Syarikat (1MDB)
(Sila lihat Siri : 1458, 1460, 1469, 1470, 1507 & 1508) – Peguam Negara Tommy Thomas
(Sila lihat Siri : 1508) – Jho Low
https://www.malaysiakini.com

Melaka bandar bersejarah, kunjungan seluruh negara untuk melihat sejarah Melayu, kenapa tidak kita bagun kan, bukan untuk siapa untuk orang melaka…

Melaka bandar bersejarah, kunjungan seluruh negara untuk melihat sejarah Melayu, kenapa tidak kita bagun kan, bukan untuk siapa untuk orang melaka juga, semakin indah suasana kunjungan bertambah masuk rezeki para peniaga tidak kira besar atau kecil betul kah… Tidak mustahil semua nya ada kerjaya,,, tak perlu lagi mahu import pekerja… Sebab semua nya ada,,, yg penting berkerjasama, untuk agama bangsa dan negara jangan lepaskan peluang, kita pegangan janji nya… Kata dikota melainkan orang dalam negeri main kayu tiga,,, betul kah ?

Tuduhan bahwa Gubernur DKI membiayai pelarian Ratna Sarumpaet itu adalah bentuk hoax juga

Tuduhan bahwa Gubernur DKI membiayai pelarian Ratna Sarumpaet itu adalah bentuk hoax juga. Come on, yang anti hoax jangan malah menyebar hoax, dong. Ratna sudah mengajukan permohonan bantuan dana sejak Januari 2018 dan diterima Anies Februari 2018. Ini kegiatan yang sudah direncanakan sejak tahun lalu.
Gubernur menetapkan untuk membiayai dengan pertimbangan dia, entah apa, saya tidak tahu. Tapi semua itu tidak terkait dengan masalah yang dihadapi Ratna sekarang. Kebetulan saja waktu pelaksanaannya sekarang, sehingga seolah terkait.
Yuk cerdas mencerna informasi.

KEBERKAHAN BERBAKTI KEPADA GURU Menghormati takdzhiem kepada guru seringkali terlupakan oleh banyak murid sekarang

KEBERKAHAN BERBAKTI KEPADA GURU.
================================
Menghormati ( takdzhiem) kepada guru seringkali terlupakan oleh banyak murid sekarang.
Para Salaf, suri tauladan untuk manusia setelahnya telah memberikan contoh dalam penghormatan terhadap seorang guru. Sahabat Abu Sa’id Al-Khudri Radhiallahu ‘anhu berkata,
كنا جلوساً في المسجد إذ خرج رسول الله فجلس إلينا فكأن على رؤوسنا الطير لا يتكلم أحد منا
“Saat kami sedang duduk-duduk di masjid, maka keluarlah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam kemudian duduk di hadapan kami. Maka seakan-akan di atas kepala kami terdapat burung. Tak satu pun dari kami yang berbicara” (HR. Bukhari).
Ibnu Abbas seorang sahabat yang ‘alim, mufasir Quran umat ini, seorang dari Ahli Bait Nabi pernah menuntun tali kendaraan Zaid bin Tsabit al-Anshari radhiallahu anhu dan berkata,
هكذا أمرنا أن نفعل بعلمائنا
“Seperti inilah kami diperintahkan untuk memperlakukan para ulama kami”.
Berkata Abdurahman bin Harmalah Al Aslami,
ما كان إنسان يجترئ على سعيد بن المسيب يسأله عن شيء حتى يستأذنه كما يستأذن الأمير
“Tidaklah sesorang berani bertanya kepada Said bin Musayyib, sampai dia meminta izin, layaknya meminta izin kepada seorang raja”.
Ar-Rabi’ bin Sulaiman berkata,
مَا وَاللَّهِ اجْتَرَأْتُ أَنْ أَشْرَبَ الْمَاءَ وَالشَّافِعِيُّ يَنْظُرُ إِلَيَّ هَيْبَةً لَهُ
“Demi Allah, aku tidak berani meminum air dalam keadaan Imam Asy-Syafi’i melihatku karena segan kepadanya”.
Diriwayatkan oleh Al–Imam Baihaqi, Umar bin Khattab mengatakan,
تواضعوا لمن تعلمون منه
“ Tawadhulah kalian terhadap orang yang mengajari kalian”.
Al Imam As Syafi’i berkata,
كنت أصفح الورقة بين يدي مالك صفحًا رفيقًا هيبة له لئلا يسمع وقعها
“Dulu aku membolak balikkan kertas di depan Imam Malik dengan sangat lembut karena segan padanya dan supaya dia tak mendengarnya”.

Inilah Wajah negara ini Bukan negara Pancasila tetapi PANCAGILA

Inilah Wajah negara ini Bukan negara Pancasila tetapi PANCAGILA
undang undang dibuat untuk dilanggar. Kalau satu kota dibuat begini coba kota kota lain juga tegakan begini semua biar Pemerintah yang tidur jadi bangun
Indonesia adalah negara Penipu, kalau mengaku negara hukum coba tegakan keadilan
Ketuhanan yang maha Esa itu tipu setan yang berkuasa
Persatuan Indonesia itu tipu dari video ini bahwa tidak persatuan orang -orang ini adalah pengaco Teleransi beragama
DiMana DPR, MPR , Preseiden Aparat penegak hukum bangun ko jangan tidur ko ada mata K tidak
Percuma buat uu kalau tidak mampu menerapkan UU
Save negara yang Kacau Parah
Mengaku beragama tapi kelakuan setan

Dari Copenhagen Denmark kita bisa naik kereta api ke Malmo Sweden selama 35 menit dengan tiket seharga 250

Dari Copenhagen, Denmark kita bisa naik kereta api ke Malmo, Sweden selama 35 menit dengan tiket seharga 250.000 rupiah. Melewati selat terbentang jembatan Oresund sepanjang 7845 m. Bagian atas jembatan merupakan jalan untuk mobil dan bawahnya untuk kereta api.
Orang Scandinavia ini ukurannya memang luar biasa. Badan tinggi besar, ukuran Viking. Di dalam keretanya nyaris tidak ada bunyi, padahal saya lihat ada rodanya diluar seperti kereta api lainnya. Keluar dari central station, 10 menit jalan kaki kita bisa lihat Turning Torso, gedung tempat tinggal yang berputar 90 derajat dari bawah ke atas ciptaan arsitek Santiago Calatrava. Rumah-rumah dibangun dengan kolam air di depannya. Anginnya luar biasa dingin. Jadi pingin cobain jembatan Suramadu di Surabaya ?

Handel s Messiah Rejoice greatly Sebuah pertunjukan yang benar benar luar biasa

Handel’s Messiah – ‘Rejoice greatly’
Sebuah pertunjukan yang benar-benar luar biasa. Itu adalah keputusan yang luar biasa untuk dapat dilakukan lebih cepat daripada yang bisa dilakukan oleh kebanyakan penyanyi. Dengan kepiawaiannya yang ekstrem dan kontrol instrumennya yang percaya diri, menyanyikannya dengan kecepatan ini memamerkan suaranya untuk berkat itu.
Penampilan luar biasa! Sebuah coloratura dramatis yang luar biasa! Kontrol sempurna terhadap melismas, ornamen yang luar biasa rumit! Belum pernah mendengar aria ini pada tempo Allegro Molto sebelumnya, tetapi itu cocok dengan kesenian Soprano dengan sempurna.