Redha Allah , Nak dapat redha Allah bagaimana? Camner nak suruh Allah redha dengan kita? , Redha itu bermaksud nak dapatkan cinta Allah pada kita

Redha Allah
Nak dapat redha Allah bagaimana? Camner nak suruh Allah redha dengan kita?
Redha itu bermaksud nak dapatkan cinta Allah pada kita. Nak suruh Allah sayangkan kita, nak suruh Allah beri kasih sayang dan cinta Dia pada kita. Nak dapat rahmat dari Dia.
Sebab bila kita dapat kasih sayang dan cinta Allah mesti hidup kita sentiasa dalam rahmat dan keberkatannya. Dilimpahkan rezeki dimudahkan segala urusan kita.
Seronokk kann bila dapat kecintaan Allah?
Kita taknak Allah benci kita. Kita taknak Allah tak pedulikan kita. Kita takut bila Allah berpaling dari kita. Maksudnya kita akan jauh dari rahmat Dia. Nauzubillah.
Dulu masa bercinta dengan kekasih kita macam macam kita buat nak suruh kekasih kita sayangkan kita. Sanggup buat apa saja.
Apa yang kekasih kita tak suka kita tak buat kann. Kita buat apa yang dia suka jerr.
Hah. Samalah juga nak dapat Cinta Allah. Mesti buat apa yang Allah suka jer. Camner nak buat Allah sayang kalau kita buat dosa je manjang. Jadiii buat buat dan buat apa yang Allah suruh.
Sabda Nabi : Apabila Allah mencintai seseorang hamba, Allah akan uji hamba tu sehingga Allah mendengar dia berdoa dengan khusyuk. (Sumber: Kuliah Ustaz Elyas Ismail)
Dapat sesuatu?
Notajarimanis: Jangan tunggu iman kita sempurna baru nak melakukan kebaikan.
#KaptenPinkShare
#DakwahFTR

Eh, aritu korang ada tanya kann mane aku belajar menjahit kann? Sampai tererr je jahit baju raya taun ni berpasang pasang lak tuu

Eh, aritu korang ada tanya kann mane aku belajar menjahit kann? Sampai tererr je jahit baju raya taun ni berpasang pasang lak tuu.
Untung weyy takyah bayar kos upah menjahit yang mahal tuu.
Ahaa. Ni aku nak share RAHSIA kat mana aku dapat ilmu ni. Sebenarnya ada kelas jahitan laa untuk korang join.
Hah koranglahh kaum ibu, kaum isteri, adik adik kakak kakak cantik yang banyak masa free duk rumah tuu.
SEKARANG ni Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK) Untuk daerah Setiu dah bukak pon sesi 2/2018.
Lokasi : Kampung Panchur Merah
Hari : Ahad – Khamis
Masa : sesi pagi 9.00-12.30tghri
Sesi petang 2.00 – 5.00pm
Korang minat nak join? Tekan je link ni www.wasap.my/60105780032 nak menjahit gopp
Nanti lagi detail cikgu Ct Rohani bole explain tauu.
#KaptenPinkPandaiJahitdahh

NUJUM CINTA-MU

NUJUM CINTA-MU
Oleh: Yudi M Barzah
Tanpa gula kueja cinta
Tanpa ragi kuaji rasa
Hanya ramuan bumbu rindu
Kutuangkan ke periuk kolbu
Saat tungku dada mendidih ragu
Menuju altar pertemuan tuk mengadu
Segala keluh pada kasih-Mu
Tertutup pintu hatiku
Memasukan semesta lagu syahdu
Selain nyanyian tentang semesta-Mu
Aku mengelegi dari ufuk sajadah biru
Haru tempatku penuh debu-debu
Kuhirup dari ketiak waktu-Mu
Yang membelenggu tubuh fanaku
Dalam langkah jalan berliku
Kuinjak kerikil dan berbatu
Tubuh rapuhku meraih pilu
Dari tahta berkilau langit-Mu
Yang dipenuhi kedipan bintang semu
Puja-puji para pujangga perayu nafsu
Aku diam di lembah sepi-Mu
Menyalakan tungku api cemburu
Menggil menyeru asma-Mu
Ke dada terasa nyerinya bertalu-talu
Hingga ujung kelopak mataku sayu
Mendendangkan nanar mantra kelu
Di puncak beku cintaku
Kulumerkan puisi dendam dan rindu
Ke lautan samudera biru
Meski koyak biduk sebelum bertemu
Semenanjung cinta-Mu
Tetap menujum ruang kolbu
Aku ingin berlabu di sisi-Mu
Bandung, 30/06/2018
Ymb: cttnku

Bismillah, Ini bukan soal Melayu, Cina atau India, tetapi soal PRIHATIN, Ini juga bukan soal bangsa, tetapi soal PILIHAN , Samada membantu atau…

Bismillah
Ini bukan soal Melayu, Cina atau India
tetapi soal PRIHATIN
Ini juga bukan soal bangsa
tetapi soal PILIHAN
Samada membantu atau hanya memerhati.
Malam tadi kereta AL tersadai di jalan, 10km sebelum sampai ke Bandar Baru Serting dari Keratong.
Kami diuji bila tayar pecah termasuk lubang besar di jalan pada jam 9.10 malam.
Ini kisah Rajesh , kawan baru India.
.
Bila dirasakan tayar depan dah flat habis, AL ke bahu jalan. Allah patut la, dah koyak tayar jadinya.
Dan sebagai hero dalam keluarga AL mula dengan tenang nak tukar tayar… Erk macamana nak dikeluarkan tayar spare ni huhu jenuh la usha kereta Innova ni… lain pulak.
Rupanya bukan AL yang jadi HERO, angah yang kemudiannya buka buku manual dan tunjukkan cara satu demi satu ikut kaedah dalam buku.
Pentingnya SOP …..?
KakPah, diberi tugas istimewa, hayun-hayun lampu agar kereta lain perasan kami di bahu jalan, berhati-hati dan tak redah je.
Surah Al Waqiah dibaca KakPah
Kereta saling bersilih ganti melepasi kami, paling best ada pula yang hon kuat, marah agaknya dek kereta kami stranded di bahu jalan menghalang dia agaknya.
Satu demi satu.
Belum ada pun yang berhenti, bertanya khabar. Sekadar perlahan, memerhati dan berlalu.
Kami tukar tayar dengan sabar dan tenang. Allah, tayar tidak habis diangkat. Jek kami tidak cukup tinggi mungkin kerana bahu jalan yang senget.
Ada hilux berhenti.
“Ada apa kakak?”
Balas Kak Pah “Kereta pancit , suami dengan anak-anak sedang tukar tayar”
“Takpa takpa saya tolong kakak”
Iye, Allah swt hantar bantuanNya di saat kami kesulitan selepas 30 minit. Alhamdulillah.
Bukan soal Melayu, Cina atau India.
Rajesh keluarkan jek yang lebih besar miliknya dan bantu kami hingga selesai,
Alhamdulillah
Usai selesai, pantas Rajesh minta diri. AL hulur tangan salam kaut, ditolaknya dengan baik, hulur lagi dan tetap ditolak. AL tetap menghulur dan kali ni KakPah bersama.
“Rajesh tak mahu tak pe, ni kakak beri untuk anak-anak dan isteri. Sebagai tanda terima kasih dan syukur kerana Rajesh sudi berhenti dan bantu kami” KakPah menambah.
AL pegang tangannya dan pandang matanya “Terima kasih Rajesh” dan kali ni dia terima.
Ini bukan soal bangsa.
Ini soal bagaimana Allah swt merahmati kami dengan bantuan dariNya, mendidik kami bahawa rezeki dan bantuan dariNya boleh datang dari sesiapa saja.
Di saat rakan lain hanya berlalu,
Rajesh berhenti.
.
Gambar?
Salam kaut pun ditolak apakan lagi nak berselfie…
.
Abe Long
Akhlak Rajesh malam semalam kekal di hati kami anak beranak.
Kami dididikNya. Alhamdulillah.

Bismillah, Semalam rezeki melimpah-limpah dan hari ni Allah swt tambahkan lagi

Bismillah
Semalam rezeki melimpah-limpah dan hari ni Allah swt tambahkan lagi.
Bermula dengan program bersama Zurina Samhah Mohd Nor kemudian dirapatkanNya ukhuwafillah ini dengan KakGie Hjh Fauziah Wan Jaafar buurrrpp kenyang kami dengan menu celop tepung di Cendering.
Tidak cukup hanya ini.
Allah swt imarahkan lagi nikmat persahabatan dengan pertemuan kami dengan Rabilah Abdul Razak dan Zurina, kali ni dihidangkan pula dengan celop tepung di Mok Su Celop Tepung.
Allahuakhbar.
Makan hanya sekadar asbab, pertemuan empat mata dalam nikmat bicara santai seorang sahabat ni lah yang priceless.
Kami kenyang lagi.
Sudah cukup?
Belum lagi kerana nikmat dariNya tiada penghujung. AL dipertemukanNya pula dengan cikgu Haslinda dan cikgu Alina.
.
Deretan sentuhan rasa sahabat mengalir lembut menyentuh kalbu, menyemarakkan rasa syukur dan terima kasih.
Allahu.
Nikmat mana yang mahu kami nafikan?
.
Abe Long.

kadangkala ada DUKA yang tidak akan mampu kita bagi Walau ada seribu telinga yang mau mendengar

.,-,*´`’*°☆
/.(
{
`-`☆.¸¸.
┊ ┊ ┊ ┊
┊ ┊ ┊ ☽
┊ ┊ ☆
☆☆´
kadangkala,
ada DUKA, yang tidak akan mampu kita bagi,
Walau ada seribu telinga yang mau mendengar,
Walau ada seribu mulut yang bertanya,
Hatta, walau ada begitu banyak bahu untuk kita yang siap untuk kita sandarkan
dan MENANGIS..
Akan tetapi ada duka yang masih terbungkam dan tersimpan.
Disimpan rapi dalam hati..
Tersembunyi dalam senyum dan tawa..
Selamat malam,
Semoga berbahagia selalu..♥

ingin raga lelahku berlari menjauhi namun engkau laksana pagi yang selalu menemani terbit nya mentari pernah juga ku coba menghindar namun hadir mu bagai cahaya yg berpendar ketika ku coba melupakan mu engkau bagai bayangan yg selalu hadir dalam khayalan

ingin raga lelahku berlari menjauhi,
namun engkau laksana pagi,
yang selalu menemani terbit nya mentari,
pernah juga ku coba menghindar,
namun hadir mu bagai cahaya yg berpendar
ketika ku coba melupakan mu,
engkau bagai bayangan yg selalu hadir dalam khayalan …
yang melekat erat bersama angan,
engkau lah kenangan ….
yg selalu terpatri di hatiku
yang mampu membuatku pilu,
saat rindu hadir untukmu,
mungkinkah kau merindukan ku ?
seperti bulir” rindu yang tak pernah sirna dr kalbu …
kan ku titip seuntai rindu untuk mu sahabat hati ”^__^ “

Harini dah 25hb

Harini dah 25hb. Hoyeaa gaji gomen dah masukk. Pergi atm nak amik gaji. Cucuk cucuk tekan 444444 tekan tekan tak dapat.
?
Amboiii manyak cantik mukaa. Nak gaji 2 kali sbulan. Kau lupa 7hb aritu gaji dah cucuk kannn. Raya sakann tak beringatt. Hah kann dah mendapat.
Yang pandai simpan rapi kemas kemas tahniah yerr kau dah start boleh guna arini.
Ni pengalamann pahit aku dedulu la masa kerja gomen. Hahahah borosss namateyy. Aku cakap akulahh. Bukan kata kat kau pon.
Eina Muda,
Bekas penjawat awam.

Sifat ahli syurga vs ahli neraka, Sifat ahli ahli syurga ni mereka selalu sedekah, senyum, Syukor dan bersabar

Sifat ahli syurga vs ahli neraka
Sifat ahli ahli syurga ni mereka selalu sedekah, senyum, Syukor dan bersabar.
Manakala sifat ahli neraka ni kedekut, suka bermasam muka, tak bersyukur, panas baran/pemarah.
Jika kita rasa kita ni sebahagian dari ahli syurga mestilah kita kena bersifat bercirikan ahli syurga. Mesti kita taknak ada sifat ahli neraka kann?
Contohnya bila dilanda musibah tayar kereta pancit ke kereta rosak ke orang yang ahli syurga ni dia tersenyum jer tenang je dalam situasi ni.
Tapii kalau yang ada sifat ahli neraka mesti dia akan menyumpah seranah,marah marah, sepak terajang kereta tu bukann?
Jom kita sama sama semak diri kita semak jauh dalam lubuk hati kita diri kita. Bila dilanda masalah kita ni memiliki sifat ahli neraka ke ahli syurga?
Camner kita atasi masalah dan berdepan dengan musibah ujian kasih sayang dari Allah? Cuba kita renungkann kembali.
Di syurga semuanya indah indah, takda pergaduhan, takda bermasam muka, takda kesusahan dan sebagainya.
Semua orang nak masuk syurga namunn tak semua orang buat apa yang Allah suruh dan tinggal apa yang Allah larang.
Setuju?
#KaptenPinkshare
#DakwahFTR

AKU TAK BERKUNCI SUCI

AKU TAK BERKUNCI SUCI
Oleh: Yudi M Barzah
Malammu bergemma
Ditabuhi nyanyian serangga
Dan anjing melolongi purnama
Merambah relung jiwa
Elegi nyeri menggrafiti
Kau guratkan ke ulu hati
Puisiku meneteskan tintanya
Ke atas hamparan kertas lara
Kata-kata cinta dari kaum duapa
Menjalar ke akar kaki tunawisma
Bunga di taman-taman kota
Merekahkah kelopak duka
Rindukan peraduan paripurna
Yang jua belum sua
Laksana putih perdu aku merana
Gugur menghambur ke angkasa
Tak membawa bau aroma
Aku tenggelam ke kubang berjelaga
Menelusuri perasaan gelisah kotanya
Mencari cahaya mata jiwa dan rasa
Dalam ruang remang abu-abunya tanya
Kupapah langkah derita kaum jelata
Di jalanan melata bersama air mata
Menuju muaraMu yang entah
Aku menyadap keringat tubuh bergetah
Pait kehidupanMu yang mengejawantah
Di rumah peraduan rindu
Yang berpintu anugerahMu
Tubuhku tak berkunci rayu
Untuk membuka cumbu syahdu
Membasuh daki dan debu
Aku tak inginkan neraka
di bumi nyataMu
Bandung, 30/06/2018
Ymb:cttnku